reklama

Na počiatku bolo písmeno

Mladý medik sa ponáhľa na železničnú stanicu. Kúpi si lístok a uteká na perón. a) Chytí vlak? b) Zmešká ho? c) Skončí v nápravno-výchovnom zariadení?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Všetky tri možnosti sú správne. V každom prípade sa však príbeh odvíja úplne iným smerom. Áno, pani Náhoda, ako ju vykreslil vo svojom pozoruhodnom filme Krzysztof Kieslowski.Sú body v časopriestore, v ktorých sa naše životné dráhy rozvetvujú ako strom, či priam sa rozprskávajú ako ohňostroj. Z jednosmerky sa stane náhle komplikovaná križovatka a my musíme voliť. Cez niektoré z nich bezstarostne preletíme plnou rýchlosťou, na iných pribrzdíme a váhame. A sú iste mnohé, ktoré ani nezaregistrujeme. Ktovie koľko je takýchto križovatiek? A koľko možných trás v labyrinte osudu?Pokiaľ ide o môj život, viem minimálne o jednej. Začiatkom prvého ročníka na gymnáziu sa v našej triede rozhodovalo o cudzom jazyku, ktorý sme mali študovať ďalšie štyri roky. V ponuke boli len angličtina a nemčina. Nad nemčinou každý ohŕňal nos a o angličtinu bola bitka.Triedny učiteľ teda natrhal hárok papiera na tridsaťštyri kúskov, šestnásť z nich označil písmenkom N a na osemnásť napísal A. Výsledky losovania mali byť definitívne a všetci ich mali bez reptania rešpektovať.Sedel som v predposlednej lavici tretieho radu a tak ku mne dorazili posledné štyri papieriky. Hoci mi to nebolo jedno, príliš som nad tým nešpekuloval a vzal si z nastavenej dlane jeden z nich. Na moju veľkú radosť na ňom bolo áčko. Posledné. Mojim trom kamarátom (dnes všetci pôsobia v oblasti architektúry) zvýšili už iba enká.V súčasnosti vediem vlastnú anglickú jazykovú školu a zanedlho si budem brať za manželku jedno úžasné dievča, ktoré som stretol v Manchestri, keď som si robil cambridgeský certifikát.Niekedy mi napadne otázka, ako by vyzeral môj životný príbeh, keby som si bol vtedy vybral iný papierik. Možno by som práve zakladal nemeckú jazykovku a chystal sa oženiť s dievčaťom z Drážďan. Možno by som pracoval vo Volkswagene. Možno by som bol architekt ako moji traja spolužiaci, na životy ktorých voľba cudzieho jazyka zrejme nemala taký veľký vplyv.Určite by však vyzeral inak. Podstatne inak.Pri pomyslení, aký nepatrný pohyb rozhodol o mojom osude, ma až strasie, akoby na mňa siahla niečia ľadová ruka.A zvláštne psychosomatické reakcie mávam aj, keď nastupujem do lietadla smerujúceho na Britské ostrovy. Vtedy mi hrdlo zviera úzkosť a v črevách cítim neovládateľný pohyb. Ale možno je to "len" tými sentimentálnymi spomienkami, ktoré ma viažu k tejto krajine.

Vlado Kmec

Vlado Kmec

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek, čo si chce vymeniť názory na život s ľuďmi, ktorých by v živote nestretol. Zoznam autorových rubrík:  PrózaCestyPoéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu