reklama

Sedem plovdivov sveta

Latku posadili pekne vysoko už v staroveku. Cheopsova pyramída – posledný mohykán z pôvodnej sedmičky – nadchýna ľudí dodnes. Architektonické počiny ako Veľký čínsky múr, Taj Mahal alebo Machu Picchu, ktoré sa prebojovali na vrchol aktualizovaného Hillmanovho rebríčka, tiež neostávajú titulu div nič dlžné. Moja zbierka nemá ambície súperiť s týmito šampiónmi. Zaraďujem do nej miesta, ktoré sú pri pohľade na mapu nenápadné, no po osobnom stretnutí dostali odo mňa 10 bodov za výsledný dojem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Hneď na začiatku musím ešte raz zdôrazniť, že ide o súkromný zoznam. Nerobím si žiadne nároky na univerzálnu platnosť nasledujúcich vyhlásení. Naopak, som presvedčený, že nemálo ľudí disponuje podobne unikátnou zbierkou a jediné, čo nás spája, je fakt, že takéto zbierky budujeme.Áno, mesto Plovdiv, podľa ktorého som pracovne svoju „top chart“ pomenoval, patrí medzi moje najcennejšie exponáty. Je pre mňa synonymom miesta s geniom loci, o existencii ktorého som nemal ani šajnu. A to je vlastne základnou podmienkou, aby sa kandidát kvalifikoval do užšieho výberu. Neznalosť. Cestujete do Paríža. Viete, že uvidíte Eiffelovku, Víťazný oblúk, Notre Dame, Sacre Coeur, Louvre, všetko charizmatické miesta, dobre známe z fotografií a filmov, neraz i opradené legendami. Prídete tam a oni tam naozaj sú a cítiť z nich tú silu. Ste spokojní, neoklamali vás. A niekedy aj nie, hlavne ak máte príliš bujnú fantáziu.To isté Londýn, Benátky, Praha... a to sme ešte len v Európe.Ale vyberte sa do nejakého Plovdivu, o ktorom viete iba to, že sa nachádza niekde v Bulharsku, a navyše za dosť mizerného počasia. Čaká vás prekvapenie za prekvapením. Najprv výhľad na panorámu mesta, ktoré je postavené medzi tromi homoľovitými kopcami. Potom návršie jedného z nich, kde sa dajú nájsť stopy po najstarších civilizáciách (ohromený zisťujem, že toto starobylé trácke mesto patrí medzi najstaršie v Európe a vekom predčí Rím, Atény a Istanbul). A nakoniec malebný labyrint úzkych dláždených uličiek, ktorým sa treba prekľučkovať k beloskvúcemu antickému amfiteátru z 2 storočia n.l. Ako bonus zopár gastronomických zážitkov v podobe chýrneho bulharského šalátu a baklavy podávanej priamo v moslimskej mešite.Objavil Ameriku, poviete si. A presne o to ide. Ja som sa v Plovdive cítil ako Kolumbus na brehu nového kontinentu. Bez ohľadu na to, kto všetko tu už predo mnou bol.Takýchto plovdivov mám vo svojej zbierke viac. Určite viac ako sedem. Ale nechcem čitateľa unavovať nekonečným prezeraním virtuálnych albumov.Spomeniem len tie najvýznamnejšie:Peipsi Järv. Estónsky breh Čudského jazera, kde som pochopil prirovnanie hladina ako zrkadlo. Božské ticho, vôňa borovíc a zlatistý piesok. Mohli ste sa po pláži prechádzať nahí hodiny a nestretli ste ani živej duše.Grange over Sands. Iné miesto s piesočnými plážami, nie však už pre nudistov. Nachádza sa na severe Anglicka, v Morecambskom zálive. Mestečko s pobrežnou promenádou, ktoré sa hrdí nulovou kriminalitou. A robia tam to najchutnešie plnené pečivo v Británii.A na záver ešte jeden skvost:Bukovské vrchy. Východokarpatský prales, ktorým sa s hukotom valí riava menom Stužica. Cintorín stromov, strážený ich živými potomkami, kam občas zavíta na obhliadku temer vyhynutý zubor. S jednou nohou v Poľsku a druhou na Ukrajine som zvýšil návštevnosť oboch krajín o pol turistu.Moja zbierka sa neustále rozširuje. Sieťou nečakaných zážitkov pre ňu získavám nové a nové trofeje. Asi preto študujem mapy a bedekre zásadne až po návrate z ciest.

Vlado Kmec

Vlado Kmec

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek, čo si chce vymeniť názory na život s ľuďmi, ktorých by v živote nestretol. Zoznam autorových rubrík:  PrózaCestyPoéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu